Kora wzrokowa rozwija się do czterdziestki

30 maja 2017, 11:34

Pierwszorzędowa kora wzrokowa (V1 lub inaczej 17. pole Brodmanna), o której sądzono, że dojrzewa i stabilizuje się w pierwszych latach życia, nadal rozwija się do późnych trzydziestu kilku lub wczesnych czterdziestu kilku lat.



Sportowe gry komputerowe dla niewidomych

31 maja 2010, 11:38

Naukowcy z Wydziału Nauk Komputerowych oraz Inżynierii University of Nevada opracowali w ramach projektu VI Fit gry komputerowe, które pomagają niewidomym dzieciom w zwiększeniu aktywności fizycznej. Można je ściągnąć za darmo z witryny internetowej uczelni. Dzięki technologii wykorzystującej detekcję ruchu ociemniałe maluchy mogą zagrać w tenisa i kręgle.


Po drganiach do celu

11 października 2012, 13:16

Naukowcy z Helsińskiego Instytutu Technologii Komputerowych (HIIT) oraz Instytutu Informatyki Maxa Plancka opracowali wibrującą rękawicę, która prowadzi dłoń użytkownika w kierunku obiektu zainteresowania. Dzięki temu wyszukiwanie czegoś w złożonych scenach wzrokowych, np. w bibliotekach czy na półkach w supermarkecie, staje się niemal 3-krotnie szybsze.


Neurony lustrzane to fatamorgana?

6 listopada 2008, 12:40

Neurony lustrzane, które uaktywniają się zarówno podczas samodzielnego wykonywania jakiejś czynności, jak i podczas obserwowania czyichś działań, zdążono już powiązać z empatią, moralnością, siłą oddziaływania filmów erotycznych, a nawet autyzmem. O ile jednak u małp można było obserwować aktywność pojedynczych neuronów tego typu, o tyle ich istnienie u ludzi wykazano bardzo okrężną drogą, bo podczas ogólnego badania funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI).


Głuche na własne zawołania

22 września 2017, 05:17

Brazylijskie żabki Brachycephalus ephippium i B. pitanga nie słyszą swoich własnych zawołań.


Iluzja Ebbinghausa

Dlaczego ulegamy optycznym iluzjom

7 grudnia 2010, 17:07

Psycholodzy z Wellcome Trust wykazali, że ludzie ulegają złudzeniom optycznym w bardzo różnym stopniu, a co ciekawsze, stopień postrzegania iluzji bezpośrednio zależy od rozmiaru zaangażowanej w przetwarzanie obrazu pierwotnej kory wzrokowej.


Gry akcji wspomagają naukę czytania

4 marca 2013, 13:19

Włoscy naukowcy wykazali, że zaledwie 12 godzin zabawy z grami akcji wystarczy, by znacznie poprawić umiejętność czytania u dzieci z dysleksją.


© Wendy Cain

Nagrywanie snów możliwe w przyszłości?

12 grudnia 2008, 12:14

Japońscy naukowcy jako pierwsi w historii przedstawili na ekranie komputera obrazy uzyskane z mózgów ludzi.


Griffin – papuga, która pokonała studentów Uniwersytetu Harvarda

12 lipca 2020, 12:38

Żako (Psittacus erithacus) to wyjątkowe zwierzęta. Papugi te mogą żyć ponad 50 lat, charakteryzują się świetną pamięcią i spostrzegawczością. Na tyle dobrą, że niedawno ukazały się wyniki badań opisujących, jak żako imieniem Griffin pokonał w zadaniu na sprawność wzrokowej pamięci roboczej zarówno dzieci jak i studentów ostatnich lat Uniwersytetu Harvarda.


Taksowane kobiety nie radzą sobie z matematyką

9 lutego 2011, 11:24

Taksujące spojrzenie mężczyzn powoduje, że kobiety zaczynają gorzej radzić sobie z matematyką (Psychology of Women Quarterly).


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy